Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)

BPM

BPM

De BPM is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Koopt men in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert men een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt men onder meer BPM.

Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de belasting voor personenauto’s volledig op basis van de CO2-uitstoot. Binnen bepaalde bandbreedtes, de zogenaamde schijven, wordt voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht, waarbij voor elke opvolgende schijf een hoger tarief geldt.

Volledig elektrische auto’s in 2018

Men betaalt echter geen BPM als men een nieuwe volledig elektrische auto in Nederland koopt of naar Nederland importeert. Volledig elektrische auto’s zijn namelijk tot en met 2020 vrijgesteld van BPM. Dit omdat Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert daar het schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel.

Plug-in hybrides in 2018

Semi-elektrische auto’s, oftewel plug-in hybrides (PHEV’s), hebben  een eigen bpm-tarief. Met de volgende tabel kan men de bpm bepalen die voor PHEV betaald moet worden.

CO2-uitstoot
meer dan
CO2-uitstoot
niet meer dan
Bereken de belasting voor een personenauto als volgt:
Trek van de CO2-uitstoot van de auto de waarde uit kolom I af,
vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom IV
en tel hier het bedrag uit kolom III bij op.
I II III IV
0 gram/km 30 € 0 € 19
30 gram/km 50 € 570 € 87
50 gram/km € 2.310 € 289

Als de verbrandingsmotor in een PHEV een dieselmotor is, is de dieseltoeslag van toepassing. Als de CO2-uitstoot van een personenauto met een dieselmotor meer dan 63 gram per kilometer is, betaalt men een dieseltoeslag van € 87,38 per gram CO2-uitstoot boven de 63 gram per kilometer.

Terug naar nieuwsoverzicht